جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
کلباسی

حوزه / آیت الله کلباسی گفت: متاسفانه بعضاً شاهدیم عده‌ای فلسفه را علمی از ناحیه غرب و علم وارداتی می‌پندارند، در حالی که برای ایستادن در مقابل استکبار و غرب باید ابتدا علم آنها را دریافت و با علم، مقابل آنها ایستاد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت الله احمد کلباسی پیش از ظهر امروز در همایش بزرگداشت علامه حسن زاده آملی که در مقبره علامه کلباسی اشتری برگزار شد، اظهار داشت: گرچه در آیات قرآن کریم چندین مرتبه واژه حکمت آمده، اما اعتقاد داریم معنا و مفهوم حکمت فقط در انحصار معنای اصطلاحی امروزه نیست، گاهی به پزشک، برخی به دانای مطلق و بعضاً به فلاسفه، حکیم می‌گویند.

مدیر موسسه علوم اسلامی علامه کلباسی، افزود: در چند صد سال اخیر شاهدیم که غرب درصدد مصادره فکر بوده و لازم بود بعضی علما بیایند و براساس اسلام مانع از این فاجعه شوند، ابن سینا، ملاصدرا و دیگر حکما و فلاسفه اسلامی در مقابل فلسفه غرب برای مصادره فکر ایستادند و در دنیای معاصر ما عالمانی چون علامه حسن زاده آملی اقدام کردند.

استاد حوزه تصریح کرد: متاسفانه بعضاً شاهدیم عده‌ای فلسفه را علمی از ناحیه غرب و علم وارداتی می‌پندارند و درصدد تضعیف و تخریب آن بر می‌آیند، در حالی که برای ایستادن در مقابل استکبار و غرب باید ابتدا علم آنها را دریافت و با علم، مقابل آنها ایستاد.

وی خاطرنشان کرد: امروز عده‌ای که از حکمت متعالی و عالی درکی نداشته‌اند، علیه حکما حرف‌های بی‌ربط می‌زنند و درصدد خط بطلان کشیدن بر آنان هستند، این در حالی است که اگر حکمت متعالی و فلسفه واقعی برخاسته از مکتب اسلام درک و فهم شود باید به این نتیجه رسید که برای کودکان و حتی مردم کوچه و بازار هم فلسفه و حکمت تعریف شود، البته در مقیاس خودش.

وی ادامه داد: اگر حکمت و فلسفه واقعی برداشته شده از اسلام تبیین شد، جلوی شبهات و انحراف فکری وارداتی از غرب گرفته می‌شود. ‌

آیت الله کلباسی ابراز کرد: چنانچه چند اصطلاح فلسفی یاد گرفتیم، سریع ادعای درک دنیای علم را نکنیم و خود را فلاسفه و حکیم نپنداریم، تخریب و تضعیف کردن حکمت و فلسفه، هنر نیست، ترویج حکمت و فلسفه واقعی جزو مشی و مکتب امام راحل و رهبر معظم انقلاب است.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha